دانستنی ها

قانون استریل کاکپیت چیست؟

? قانون استریل کاکپیت چیست؟

?روز ۶ می ۱۹۸۸، #پرواز شماره ۷۱۰ شرکت هواپیمای نروژی Widerøe در حال اپروچ به یکی از فرودگاه های شمال نروژ است. هواپیما با #خلبان خودکار پرواز می کند و ارتفاع ۵۵۰ پایی تنظیم شده است. کرو مشغول صحبت با یکی از مسافران هستند که به عنوان میهمان در کاکپیت حضور دارد. دقایقی بعد #هواپیما در ارتفاع ۵۶۰ پایی به کوه برخورد می کند و ۶۶ سرنشین آن کشته می شوند. کرو به دلیل سرگرم شدن با مسافر میهمان فراموش کرده بودند که حداقل ارتفاع مجاز برای پرواز در منطقه مورد نظر ۱۲۰۰ پا بوده است و به دلیل حواس پرتی ناشی از این گفتگوی ساده زودتر از محلی که باید، کاهش ارتفاع خود را آغاز کرده بودند.

?قانون #کاکپیت_استریل چیست؟

این قانون که پس از #سانحه ای مشابه در سال ۱۹۷۴ ابتدا توسط FAA وضع و سپس توسط ایکائو در داکیومنت ۹۸۷۰ به شرح زیر منتشر شده است، خلبانان را از گفتگوی غیر مرتبط با وظیفه خود، در مرحله حیاتی از پرواز منع می کند.

? Any period of time when the flight crew should not be disturbed, except for matters critical to the safe operation of the aircraft

⬛️شواهد گردآوری شده پس از حوادث ناشی از عدم رعایت این قانون ساده اما مهم نشان می دهد، پرت شدن حواس کرو به دلیل گفتگو با مسافر میهمان، مهمانداران، گفتگو درباره مسائل شخصی و درگیری لفظی منجر به اتفاقات زیر شده است:

?عدم رعایت ارتفاع تعیین شده ۶۶٪
?انحراف از کورس و مسیر پروازی ۱۴٪
?اشتباه گرفتن باند فرودگاه ۱۴٪
?اشتباه در انجام مراحل فرود ۱۴٪
?تیک آف و فرود بدون مجوز ۸٪
?خطر برخورد با سایر هواپیماها ۲٪

سازمان #هوانوردی فدرال در قوانین FAR 121.542 / FAR 135.100 به طور واضح این چنین می نویسد:

 

▪️هیچ دارنده گواهینامه، هیچ یک از خلبانان پرواز مجاز به انجام کاری به جز آنچه مربوط به حفظ ایمنی پرواز است، نیست. مواردی از قبیل تماس با شرکت برای لود کیترینگ، دریافت و اعلام اطلاعات پرواز بعدی مسافران کانکشن یا آنونس کابین جزو موارد ضروری در فاز حیاتی پرواز نیستند.

▪️هیچ یک از خدمه پرواز، حتی خلبان فرمانده هواپیما، مجاز به انجام کاری که منجر به پرت شدن حواس خلبانان شود نیست. مواردی مانند گفتگوی بین #کاکپیت با کابین، غذا خوردن، صحبت های غیر مرتبط با پرواز و مطالعه نشریات به جز آنچه مرتبط به انجام وظیفه در لحظات حیاتی پرواز است، ارتباطی با وظیفه کرو ندارد.

▪️فاز حیاتی پرواز شامل تمامی حرکات زمینی مانند تاکسی، تیک آف، فرود و تمامی فعالیت های مربوط به ارتفاع کمتر از ۱۰ هزار پا به استثنای کروز است.

author-avatar

درباره aeroexams.ir

-کاردان تعمیرو نگهداری هواپیما -کارشناس مهندسی هواپیما -کارشناس ارشد مدیریت سیستم های اطلاعاتی -دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی -مدرس دانشگاه -شاغل در صنعت هوایی بعنوان مهندس هواپیما به مدت 8 سال - دارای تایپ Airbus300-600 و Airbus310-300

دیدگاهتان را بنویسید