دانستنی ها

آشنایی با سیستمEMAS

این سیستم، فن‌آوری جدیدی در عرصه مهندسی ساخت فرودگاه‌ها می‌باشد که جهت جلوگیری از وارد آمدن صدمات و خسارات به هواپیما و حفظ جان سرنشینان آن در زمان خروج از انتهای باند به هنگام انصراف خلبان (به دلایل فنی) از Take-Off و یا در زمان فرود، در انتهای باندهای پروازی ساخته می‌شود.

این سیستم که از آن به EMAS یاد می‌شود برگرفته از جمله (Engineered Materials Arresting system) به معنای سیستم بازدارنده (هواپیما) با بهره‌گیری از مواد مهندسی‌ساز می‌باشد.

این سیستم و مواد بکار رفته در ساختمان آن برای اولین بار توسط شرکت هوا فضایی ESCO-Zodic Aerospace واقع در نیوجرسی ایالات متحده ابداع شده است.

سیستم EMAS چیست؟

این سیستم متشکل از بتن سبک و قابل تخریبی است که سطح مواد پودر مانند و نرمی را پوشانده است. این سطح بطور مطمئن و قابل پیش‌بینی تحت وزن هواپیما تخریب شده و چرخ‌های هواپیما در داخل مواد واقع در زیر سطح فرو می‌روند و بدین ترتیب سرعت هواپیما به نحوی ایمن کاهش پیدا کرده و در نهایت پس از طی مسافت نسبتا کمی در مقایسه با سیستم‌های قدیمی (منطقه RESA) متوقف می‌گردد.

سیستم EMAS قادر است هواپیماهایی را که با سرعت حدود ۷۰ نات از انتهای باند خارج می‌شوند در خود متوقف نماید. مطابق تحقیقات بعمل آمده توسط شرکت سازنده، هواپیماهایی که در رده CRJ-200، A319، Dash8 می‌باشند به هنگام خروج از باند دارای سرعتی بیش از ۷۰ نات هستند. این سیستم نسبت به طول استاندارد منطقه RSA که در اسناد و مدارک مربوطه ۱۰۰۰ فوت (معادل ۸/۳۰۴ متر) می‌باشد، دارای طول کمتری است.

در منطقه RSA که منطقه امن انتهای باند جهت توقف هواپیما در حالت اضطراری می‌باشد شیب مجاز حداکثر ۵ درصد می‌باشد. این شیب که در سیستم EMAS نیز اعمال می شود، ضریب ایمنی سطح جهت متوقف کردن هواپیما را بالا برده و در عملیات ساخت نیز به دلیل بهره‌گیری از طول زمین کمتر، باعث صرفه جویی در هزینه و زمان ساخت می‌گردد.

در حال حاضر ۵۵ سیستم EMAS در فرودگاه‌های مختلف جهان نصب و مورد استفاده قرار گرفته است که از آن جمله می توان به ۳۶ فرودگاه در ایالات متحده، فرودگاه Barajas در مادرید اسپانیا و فرودگاه Jiuzhai-Huanglong در چین اشاره کرد. این شرکت پنجاه وششمین سیستم خود را در فرودگاه Songshan در تایپه مرکز تایوان در حال نصب دارد که این فرودگاه را قادر خواهد ساخت بدون صرف هزینه‌های گزاف جهت افزایش طول RSA، ایمنی بیشتری را برای هواپیماها ارایه نماید.

اولین EMAS:

اولین EMAS در سال ۱۹۹۶ در فرودگاه John F. Kennedy در انتهای باندهای ۰۴ راست و ۲۲ چپ نصب گردید. از زمان نصب، این سیستم قادر شده است ۳ هواپیما را در این فرودگاه در خود متوقف کند.

اولین مورد مربوط به یک فروند هواپیمایSAAB 340 در سال ۱۹۹۹ می‌باشد.

دومین مورد مربوط به هواپیمای باری MD-11 در ماه می سال ۲۰۰۵ و آخرین مورد مربوط به یک فروند هواپیما باری Boeing-747در ژانویه سال ۲۰۰۶ است.

آخرین موردی که توسط سیستم EMAS متوقف شده است مربوط به یک فروند هواپیمای Gulf Stream از نوع G-IV می‌باشد که در یکم اکتبر سال ۲۰۰۷ در فرودگاه Teterboro واقع در نیوجرسی ایالات متحده اتفاق افتاد.

انجمن FAA که در برنامه تحقیق، توسعه و تکمیل EMAS با شرکت ESCO-Zodiac همکاری داشته است، این سیستم را به عنوان جایگزینی مناسب بجای RSA در مقررات خود جای داده است.

در سال ۲۰۰۸ استرالیا و در سال ۲۰۱۰ انگلستان نیز مقرراتی را وضع نمودند تا بتوان از سیستم EMAS و یا سیستمی مشابه در طراحی فرودگاه‌ در این کشورها استفاده نمود. به گفته مسوولان شرکت ESCO-Zodiac در حال حاضر کشورهای کانادا، فرانسه و سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری (ایکایو) مشغول تحقیق و بررسی در مورد مناطق RSA و بکارگیری EMAS در فرودگاه‌ها می‌باشند تا در صورت تایید نسبت به وضع مقررات لازم جهت نصب این سیستم در فرودگاه‌ها اقدام نمایند.

author-avatar

درباره aeroexams.ir

-کاردان تعمیرو نگهداری هواپیما -کارشناس مهندسی هواپیما -کارشناس ارشد مدیریت سیستم های اطلاعاتی -دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی -مدرس دانشگاه -شاغل در صنعت هوایی بعنوان مهندس هواپیما به مدت 8 سال - دارای تایپ Airbus300-600 و Airbus310-300

دیدگاهتان را بنویسید