دوره های آموزشی آنلاین یکی از محبوبترین رسانهها در میان کسب و کار های امروزی است. در سال ۲۰۱۴ مجلهی فوربز آماری را منتشر کرد که نشان میداد این دوره های آموزشی برای صاحبان کسب و کار ها ۵۸ میلیارد دلار سود به همراه داشته و پیش بینی شده بود که در سال ۲۰۱۵ این رقم دو برابر خواهد شد.
از طریق دوره های آموزشی آنلاین میتوانید تخصص و دانش خود را نشان کاربران دهید و از این طریق اعتمادشان را جلب نمایید. جلب اعتماد و حمایت کاربران، باعث رشد کسب و کارتان خواهد شد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که موضوعی را برای خود انتخاب کنید و مشکلات احتمالی کاربران را در این زمینه حل نمایید.
در این مطلب ۶ تکنیک برای شما معرفی میشود برای اینکه بتوانید یک دورهی آموزشی آنلاین برگزار کنید. نگران نباشید، حتی اگر هیچ ایدهای برای محوریت و موضوع دورهی خود نداشته باشید، با خواندن این مطلب خواهید توانست یک دورهی آموزشی موفق برگزار کنید.
۶ تکنیک کاربردی برای برگزاری دوره های آموزشی آنلاین
۱)اینکه افراد دیگری دوره های آموزشی همچون شما برگزار میکنند، خبر بسیار خوبی است.
اگر میخواهید دوره آموزشی را برگزار کنید که موضوع آن پیش از این وجود نداشته حتما برای فروش آن دچار مشکل خواهید شد. چون کسی را پیدا نمیکنید که به موضوع مورد نظر شما علاقمند باشد. البته استراتژیهای زیادی برای انتخاب موضوع یک دوره آموزشی آنلاین وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند اما این مورد را نیز در نظر بگیرید.
۲)اولین دورهی انلاین شما خیلی بزرگ نخواهد بود، و این زیاد مهم نیست.
اولین دورهای که برگزار میکنید ممکن است با استقبال روبرو نشود و نتوانید برای خود مشتری جمع کنید. اما جای نگرانی وجود ندارد. بیشتر افراد در ابتدای کار خود را با افرادی که در این مسیر به موفقیت رسیدهاند، مقایسه کرده و احساس عقب ماندگی میکنند.
محتوا و ویژگی های ظاهری ویدئوهایی که دیگران درست میکنند، بهتر از ویدئوهای من است و من موفق نمیشوم.
این نتیجهگیری بسیار اشتباه است. شما باید خودتان را با افرادی که به تازگی در این راه قدم گذاشتهاند مقایسه کنید نه با افرادی که مدت زمان زیادی در این عرصه میکنند.
برای مثال به تصویر زیر نگاه کنید. در این تصویر گزیده هایی از سه ویدئوی اولیه من برای شما آورده شده است. همانطور که میبینید کیفیت این ویدئو ها بسیار پایین است و حتی من یک مدل موی درست حسابی هم ندارم! اما این سه ویدئو باعث شد تا من در این زمینه شناخته شوم با استقبال کاربران روبرو شد.
۳) برای برگزاری دوره های آموزشی آنلاین خود به فکر پیدا کرده یک ایده و موضوع باشید.
چرا مردم باید ویدئوهای من را بخرند؟ پاسخ این سوال بسیار ساده است. برای اینکه آن ها به یک مشکلی برخورده اند و من این مشکل را برایشان حل میکنم. ممکن است برخی به دنبال آموزش استفاده از یک نرمافزار خاص باشند یا اینکه میخواهند وزن کم کنند و به دنبال توصیههای غذایی هستند. یا حتی برای رفع استرس اضافی خود به دنبال توصیههای روانشناسی هستند. به هر صورت کاربر به مشکلی در زندگی خود بر میخورد و به دنبال راهحل آن است. بنابراین شما باید به دنبال یک موضوع خوب برای دورههای آنلاین خود باشید.
مشکلی را پیدا کنید که میتوانید راهحل آن را از طریق دورههای آموزشی خود برطرف کنید. موضوع را زیاد پیچیده نکنید. به مشکلات دوستان، اطرافیان و خانوادهی خود گوش دهید و راهحلی را ارائه دهید.
۴)از اینکه دانش کافی ندارید، نترسید.
برای مثال جوزف مایکل نیکولتی در ویدئوهای خود به رماننویسان کمک میکند تا رمانهای خود را با استفاده از برنامهی Scrivener بنویسند و با این کار حدود بیست هزار دلار ماهانه درآمد دارد. در واقع او روزی هزار دلار با یاد دادن نحوهی استفاده از این اپلیکیشن به جیب میزند. زمانیکه او یک ویدئوی آموزشی در مورد استفاده از این اپلیکیشن منتشر کرد، میگفت:
من در این زمینه متخصص نیستم، من فقط از این اپلیکیشن استفاده کردهام!
فردی مثل من نیز میتواند کتابی را در این مورد تهیه کرده و مطالعه کند. مثلا برخی از ویژگیهای خاص این نرمافزار را یاد گرفته و یک ویدئوی آموزشی برای آن ضبط نماید.
در واقع کاری که نیکولتی انجام داده این است که برخی از ویژگیهای این نرم افزار را یاد گرفته و با ضبط ویدئویی به دیگران نیز یاد داده است و دوباره از نو به دنبال یادگیری و سپس آموزش ویژگی دیگری رفته است.
شما نیز میتوانید فردی مانند او باشید. موضوعی را یاد بگیرید و یک دورهی آموزشی برای آن برگزار کنید. سپس به سراغ مطلب جدیدی رفته و همین روند را دنبال کنید.
۵)مردم دوست دارند برای تهیه ویدئوهای آموزشی پول بدهند حتی اگر منابع رایگان دیگری نیز وجود داشته باشد.
واقعیت این است که کاربران میتوانند اطلاعاتی را که شما در اختیارشان قرار میدهید از منابع دیگری نیز تهیه کنند اما وقت آن را ندارند.
زمان یکی از چیزهایی است که نمیتوان آن را برگرداند. این به عهدهی کاربر است که یک ویدئوی آموزشی را بخرد و موضوع مورد نظر خود را یاد بگیرد یا اینکه به دنبال منابع دیگری نیز بگردد و برای آن زمان بیشتری را اتلاف کند.
۶)شما چرا باید یک دورهی انلاین کوچک برگزار کنید.
زمانی که یک فرد میخواهد دورهی آنلاین برگزار کند، نمیدانم چرا فکر میکند که باید حتما یک دورهی آنلاین بزرگ و با عظمت برگزار کند. این کار اشتباهی است. مخصوصا اگر کار خود را به تازگی شروع کرده باشید، وقت تلف کردن است. اولین دورهی آموزشی من تنها شامل سه ویدئو بود که کیفیت پایینی نیز داشتند اما به من کمک کردند تا خودم را به کاربران نشان دهم و کسب و کارم را رونق ببخشم.