دانستنی ها

ارتفاع سنج رادیویی یا ”radio altimeter ”L.R.R.A low range radio altimeter

ارتفاع سنج رادیویی یا ”radio altimeter ”L.R.R.A low range radio altimeter

این سامانه با استفاده از تکنیک پالس و ارسال سیگنال به زمین و اندازه گیری تغییر فرکانس پس از برگشت ضمن نشان دادن مقدار ارتفاع از سطح زمین در نشان دهنده مخصوص خود که در تصویر A مشخص است اطلاعات ارتفاع را جهت استفاده در سامانه هایی مانند GPWS و auto pilot ارسال می دارد و با نصب سامانه های جدید استفاده از سیگنال های این سامانه بیش از پیش خود را آشکار نمود ارتفاع سنج بارومتریک که در پست های آلات دقیق خدمت شما توضیح دادم با استفاده از اطلاعات فشار استاتیک اطراف هواپیما کار می کند و ارتفاع هواپیما را نسبت به سطح دریا نشان می دهد در صورتی که ارتفاع سنج رادیویی ارتفاع هواپیما را از سطح زمین شامل کوه ها و عوارض طبیعی و دیگر عوارض مصنوعی نشان می دهد سامانه LRRA قادر است فقط ارتفاع هواپیما را از سطح زمین یعنی صفر تا ۲۵۰۰ پایی اندازه گیری نماید این مرجع بسیار خوب و کارا هنگام نشست و برخاست هواپیما استفاده های متنوعی دارد که در این پست و پست های بعد به آن می پردازیم بخصوص در دید کم که زمین با چشم غیر مسلح دیده نمی شود در واقع این هم یک نوع رادار است در تصویر A یک نوع از نشان دهنده این سامانه دیده می شود که در گوشه بالای آن چراغی به نام DH یا decision height ویا MDA یا minimum decision altitude قرار دارد که قبل از نشستن با کلید گردان DH set یا MDA در گوشه پایین نشان دهنده به یک مقدار تنظیم می گردد ارتفاع تنظیمی در صفحه مدرج بنام decision height bug یا MDA cursor دیده می شود هنگام فرود در صورتی که ارتفاع رادیویی هواپیما به مقدار فوق برسد چراغی که در بالا گفتم به رنگ زرد روشن و صدای آگاه کننده ای نیز از سامانه صوتی مرکزی بگوش خواهد رسید این سامانه تشکیل شده از یک آنتن فرستنده و یک آنتن گیرنده که هر دو در زیر هواپیما نصب می گردند و یک گیرنده – فرستنده که نزدیک آنتن ها قرار دارد و یک نشان دهنده شبیه آنچه در تصویر A دیدید در هواپیماهایی که مجهز به نشان دهنده EFIS هستند اطلاعات ارتفاع سنج رادیویی و همچنین MDA در EADI به نمایش در می آید. LRRA در فرکانس ۴۳۰۰ مگاهرتز L band کار می کند و با توجه به اهمیت آن در استفاده از اطلاعات این سامانه در نشان دهنده مربوطه و سامانه های حیاطی دیگر بصورت دوگانه نصب می شود که در برخی هواپیماها سه گانه نیز نصب شده که تمامی قطعات آنها مستقل می باشند و در صورت از دست رفتن یک سامانه خلبان یا کمک می تواند سامانه دیگری را جایگزین نماید زمانی که ارتفاع هواپیما از بر این سامانه ۲۵۰۰ پا بیشتر شود عقربه زیر ABS ALT یا pointer mask پنهان خواهد شد درصورت بروز خرابی در سامانه یک علامت قرمز warning flag روی صفحه نشان دهنده ظاهر می شود و روی گیرنده – فرستنده نیز یکی از چراغ های IND یا R/T یا ANT روشن تا ما را در عیب یابی کمک نماید که اولی نشان دهنده خرابی در نشان دهنده و دومی گیرنده – فرستنده و سومی خرابی آنتن را نشان می دهد با فشار سویچ تست که در گوشه نشان دهنده قرار دارد سامانه تست شده و عقربه روی یک عدد مانند ۱۰۰ می ایستد و علامت قرمز نیز پدیدار می شود سپس با رها کردن سویچ حالت عادی در نشان دهنده ظاهر می شود.

author-avatar

درباره aeroexams.ir

-کاردان تعمیرو نگهداری هواپیما -کارشناس مهندسی هواپیما -کارشناس ارشد مدیریت سیستم های اطلاعاتی -دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی -مدرس دانشگاه -شاغل در صنعت هوایی بعنوان مهندس هواپیما به مدت 8 سال - دارای تایپ Airbus300-600 و Airbus310-300

دیدگاهتان را بنویسید