دانستنی ها, مهمانداری هواپیما

معرفی رشته مهمانداری

یکی دیگه از رشته های جذاب هوانوردی رشته مهمانداری هست و این جذابیت میتونه بخاطر خیلی چیزا باشه مثلا: ظاهر شیک و ترو تمیز مهماندارها، سروکارداشتن با همه اقشار جامعه مخصوصا آدم های معروف مثل بازیگر ها و فوتبالیست ها و….یا اینکه حتی عاشق پروازبودن.

مهمانداری حرفه مهم و حساسیه پس فکر نکنید به یک لباس قشنگ و ظاهر آراسته و یا پذیرایی از مسافرها خلاصه میشه. اگر شرایط اضطراری اتفاق بیافته تنها کسی که میتونه به شما کمک کنه (البته بعد از خدا) مهماندار است و همشون هم به خوبی آموزش دیدن که کوچکترین آسیبی به مسافرا نرسه.

میشه گفت این رشته برای برای اونایی خوبه که دنبال کار منظم بیشتر چون ساعت کاری شبیه یک کارمند اداری نداره که صبح بره سره کار و عصر برگرده، اگر بخواهیم راجع به شرایط کاری صحبت کنیم باید بگیم که در یک ماه مهماندار ها سه حالت کاری دارند حالت اولoff هستند که خب کار تعطیل یا stand by که یعنی باید منتظر باشن که اگر یکی از همکاراشون نتونست بره سرکار به جای اون برن حالت سوم هم که خب مشخصه باید سرکار باشن. شاید براتون سوال شده که این خط های روی دوش خدمه پرواز هست چیه؟ اون خط ها نشونه رتبه ی و یا به عبارتی میزان سابقه کار خدمه پرواز هست که براساس رشته ای که دارند (خلبانی، مهندس پرواز، مهمانداری) خط هایی(ریت هایی)رو با رنگ های مشخص روی دوششون نصب می کنند مثلا کسی که تازه مهماندار شده یا در واقع تازه دوره آموزش رو تموم کرده و استخدام میشه یک “نیم خط” داره و تقریبا با گذشت سه سال به یک خط کامل تبدیل میشه و بعدش هم “یک خط و نیم” و بعدش هم دو خط که دیگه سرمهماندار میشه. اینجا میشه گفت هرکه خطش بیش پولش بیشتر یعنی حقوق مهماندار هم با توجه به رتبه ای که دارند تعیین میشه.


شرایط مهماندارشدن چیه؟؟

برای ثبت نام در دوره های مهمانداری لازم حداقل سن ۱۸ سال ،شرایط جسمی سالم (با تایید پزشک معتمد سازمان هواپیمایی) و یکی از دیپلم های ریاضی، تجربی، انسانی، هنرستان(مهمانداری) رو داشته باشید.

به طور کلی دو راه برای مهماندار شدن وجود داره، اولین راه ورود به دانشکده های علمی کاربردیه که برای مقطع کاردانی، مهمانداری آموزش آکادمیک داره راه دیگه دوره آزاده که مدرک آکادمیک یا دانشگاهی به شما نمیده (و البته فرقی هم از این بابت نمیکنه) اگر زمان براتون مهمه دوره های آزاد رو انتخاب کنید چون دوره های آکادمیک دو سال طول میکشه ولی دوره های آزاد نهایتا با ۵۰۰ الی ۶۵۰ ساعت آموزش که حدود ۵ الی ۶ ماه میشه تموم میشه. از نظر هزینه هم در حال حاظر تقریبا دو میلیون دوره آزاد گرونتره.

درس هایی که برای مهماندارشدن باید گذروند:

*زبان عمومی

*زبان تخصصی

*هواشناسی

*فیزولوژی

*آداب معاشرت

*کمک های اولیه

*کالاهای خطرناک

*مقابله با آتش

*مدیریت بحران

*لوازم اضطراری

*دستور العمل مواقع اضطراری

*دروس فرود اضطراری روی خشکی و آب

و…..

شرایط جسمانی برای مهماندار شدن

یکی دیگه از آیتم های مهم برای ورود شدن به این رشته تایید شدن چک پزشکی از طرف پزشک معتمد سازمان هواپیمایی کشوری هست که این چک های پزشکی شامل این آیتم ها میشه:

آزمایش خون و ادرار- نوار قلب – نوارمغز – عکس از قفسه سینه – شنوایی سنجی – بینایی سنجی و ….

اگرتست کور رنگی ندادید حتما این کارو انجام بدید (برای تست کور رنگی کلیک کنید) چرا یکی از پارامتر های مهم برای استخدام کوررنگ نبودن هست که البته بین آقایون رایج تره .

مورد دیگه داشتن BMI (شاخص توده بدنی) قد و وزن مناسبه که به صورت زیر هست:

خانم ها:              قد: ۱۷۵-۱۶۵ —- شاخص توده بدنی: ۲۵-۱۸٫۵

آقایان:                 قد: ۱۸۵-۱۷۰ —- شاخص توده بدنی: ۲۶-۲۰

آینده شغلی و استخدام:

بعد از گذروندن دوره آزاد یا آکادمیک نوبت به استخدام و جذب در شرکت های هواپیمایی(ایرلاین)میرسه. چندتا از شرکت های هواپیمایی از جمله ایران ایر، ماهان، آسمان، معمولا مهماندارهایی که توسط خودشون آموزش دیده شدن رو جذب می کنند ولی بقیه شرکت ها برای جذب مهماندار از طریق آزمون استخدامی که گاها صرفا مصاحبه و یا امتحان کتبی همراه با مصاحبه است اقدام می کنند.

تسلط به زبان انگلیسی یا زبان های دیگه علاوه بر داشتن مدارک کمک های اولیه می تونه در شرایط استخدام شدن خیلی موثر باشه. یک قانون نانوشته دیگه هم هست که میگه برای استخدام شدن به عنوان مهماندار باید ظاهر خوبی داشته باشی یا به قول معروف خشگل باشه. آخرین ولی نه کم اهمیت نکته  بحث حقوق و درآمد حقوق مهاندارها با توجه به سابقه کار و……بین ۲ الی۷میلیون هست. (البته در سال ۹۶)

درباره aeroexams.ir

-کاردان تعمیرو نگهداری هواپیما -کارشناس مهندسی هواپیما -کارشناس ارشد مدیریت سیستم های اطلاعاتی -دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی -مدرس دانشگاه -شاغل در صنعت هوایی بعنوان مهندس هواپیما به مدت 8 سال - دارای تایپ Airbus300-600 و Airbus310-300

پاسخی بگذارید