دانستنی ها

پرواز با هواپیما به سمت شرق زمین سریع تر است یا غرب؟

?پرواز با هواپیما به سمت شرق زمین سریع تر است یا غرب؟
??چه عواملی می توانند بر سرعت هواپیما تاثیر بگذارند؟
??? جهت چرخش زمین یا باد؟

 

برای هواپیماها جهت چرخش زمین تاثیری بر روی سرعت ندارد. اما جریان هایی بادی باعث به وجود آمدن اختلافی بین پرواز به سمت شرق و غرب زمین می شوند.
جو زمین دارای جریانی معروف به نام جت استریم(جریان بادی) است که باعث می شود پرواز به سوی شرق سریع تر از پرواز به سوی غرب باشد.جت استریم ها جریان های هوایی ارتفاع بالایی بین تروپوسفر و استراتوسفر(تروپوپاز-ارتفاع ۱۱ کیلومتری) هستند که با سرعت ۱۶۰ تا ۴۸۰ کیلومتر بر ساعت زمین را دور می زنند. هر کدام از نیم کره های زمین دارای یک جریان جت قطبی و یک جت استوایی است، که جهت گردش تمام این جریان ها نیز به سمت شرق می باشد. اگرچه این جریانها تنها چند کیلومتر پهنا دارند و کوتاه ترین مسیر را نیز بر فراز اقیانوس ها نمی پیمایند؛ اما کماکان برای پرواز های تجاری ارزش دارد که حین پرواز از غرب به شرق کره زمین از درون آن ها پرواز کنند. با این حال هنگام پرواز به سوی غرب، هواپیما ها اغلب مسیری مستقیم تر را انتخاب می کنند تا از مواجه با جت استریم اجتناب کنند.

———————
⭕️⭕️جت استریم ها

در حقیقت استفاده از مزیت این جریان ها سبب می شود اختلاف پرواز رفت و برگشت بر فراز اقیانوس اطلس به حدود دو ساعت برسد.
فضاپیماها و موشک‌ها نیز در مداری به سوی شرق پرتاب می شوند؛ اگر چه دلیل این کار کاملا متفاوت است. سرعت مداری فضاپیماها نسبت به مرکز زمین سنجیده می شود و با پرتاب فضاپیما به سوی شرق، آنها می توانند سرعت چرخش کره زمین را هم به سرعت مداری خود اضافه کنند.

author-avatar

درباره aeroexams.ir

-کاردان تعمیرو نگهداری هواپیما -کارشناس مهندسی هواپیما -کارشناس ارشد مدیریت سیستم های اطلاعاتی -دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی -مدرس دانشگاه -شاغل در صنعت هوایی بعنوان مهندس هواپیما به مدت 8 سال - دارای تایپ Airbus300-600 و Airbus310-300

دیدگاهتان را بنویسید