دانستنی ها

پدیده ی Saint elmo’s fire چیست؟

?پدیده ی Saint elmo’s fire به جرقه های اکتریکی پیوسته ای گفته میشود که به دلیل تجمع بارهای الکتریسیته ی ساکن بر روی قسمتهای مختلف بدنه ی هواپیما از جمله بال ها، دم، شیشه ی جلوی هواپیما و ملخ ها به وجود می آید.

?در زمانی که هواپیما در حال حرکت و طی کردن مسیر خود در هوا میباشد، به دلیل اصطکاک ایجاد شده بین بدنه ی هواپیما و دانه های باران، برف و یا کریستال های یخ، بارهای الکتریسیته ی ساکن بر روی سطوح مختلف بدنه ی هواپیما تجمع میکنند.

?بنابراین در زمانی که این تجمع به مقدار حداکثری رسید، این بارهای الکتریسیته ی ساکن به طور ناگهانی تخلیه(Discharge) شده که نه تنها ممکن است باعث شوند که آلات دقیق هواپیما و سیگنال های رادیویی با مشکل روبرو شوند، بلکه باعث ایجاد جرقه های میشوند که به آن Saint elmo’s fire گفته میشود.

☑️ممکن است شما با دیدن پلاستیک هایی که به شکل سیم های نوک تیز میباشند و در قسمتهایی مثل لبه ی پشتی بال ها(Trailing edge) و دم هواپیما آویزان میباشند کنجکاو شده باشید.

?در حقیقت به این پلاستیک ها Static discharger گفته میشود که با هدف افزایش نرخ تخلیه ی بار های الکتریسیته ی ساکن که بر روی سطوح تجمع کرده اند نصب شده اند.

?این پلاستیک ها اجازه میدهند که بار های الکتریسیته ی ساکن به طور تدریجی از روی بدنه خارج شده، در نتیجه از بروز تخلیه ی ناگهانی آنها جلوگیری میکنند.

author-avatar

درباره aeroexams.ir

-کاردان تعمیرو نگهداری هواپیما -کارشناس مهندسی هواپیما -کارشناس ارشد مدیریت سیستم های اطلاعاتی -دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی -مدرس دانشگاه -شاغل در صنعت هوایی بعنوان مهندس هواپیما به مدت 8 سال - دارای تایپ Airbus300-600 و Airbus310-300

دیدگاهتان را بنویسید